Kunst uden grænser
Som ung flygtning i 1985 kom iraneren Saeed Fadavi til Haderslev.
I 2013 udstiller aarhusianeren Saeed Fadavi sine billeder på åbningsudstillingen i runas Galleri på Nyord – den idylliske ø imellem Sjælland og Møn.
Af Alex Friis Hansen
En vintertræt eftermiddag i marts kommer der i al stilfærdighed nyt liv på Nyord. Aarhuskunstneren Saeed Fadavi kigger forbi. Han skal se udstillingen af nogle af sine malerier i Runas nye galleri på Nordgade. Udstillingen er en eksplosion af glade farver, hvor kvinder er det gennemgående motiv. Som en kontrastfuld forårsbebuder giver udstillingen vinteren kamp til stregen. Men hvorfor udstiller Saeed Fadavi på Nyord?
Talent lader sig ikke undertrykke
”Jeg kunne ikke engang sige hej,” siger Saeed Fadavi.
Og han kendte heller ikke betegnelser på farver. Danske gloser var der i det hele taget ingen af, da Saeed Fadavi kom til Haderslev i 1980 – flygtet fra krigen i Iran.
Men allerede den gang var der et stort talent for at male. Og for at kommunikere med kvinder.
I aktivitetshuset i Haderslev lagde man straks mærke til hans udsædvanlige evner. Og velmenende medarbejdere fik i al hast forberedt ham til optagelsesprøve på Designskolen i Kolding. En af medarbejderne var glaskunstneren Runa Stolt Hellesøe. Det er forklaringen på, at Aarhuskunstneren Saeed Fadavi er den allerførste udstiller på Runas nye galleri i Nordgade på Nyord. Runas glaskunst har nemlig fået vokseværk, så den lille forretning i det gamle fiskerskur i haven har vokset sig til et lille mekka for glaskunst og maleriudstillinger.
”Jeg beundrer kvinderne, de har altid skubbet mig videre med mit liv. Jeg skylder dem alle mine successer,” siger Saeed Fadavi.
Det er ganske vist. Så det giver megen mening, at Saeed Fadavi udstiller i Runas Galleri på Nyord.
Sendt til tælling af Gammel Dansk
Da Saeed Fadavi som en af de få kom igennem optagelsens nåleøje til designskolen i Kolding, skulle det fejres med en lille fest. Og for første gang skulle han prøve at smage Gammel Dansk.
Reaktionen udeblev ikke: ”Jeg besvimede, og jeg vågnede først klokken ni om aftenen og kunne ikke forstå, at alt var lukket, for det var jo stadig lyst”.
På sin egen krop måtte Saeed Fadavi sande, at det koster mange kræfter at komme ind i en ny kultur. Men det er han siden kommet efter:
”Jeg elsker Danmark med al den frihed, man kan ønske sig. Alle har taget så godt imod mig. Jeg er så lykkelig, for jeg kan bruge al tiden på min kunst,” siger Saeed Fadavi.
Min Mona Lisa
På sin kunstneriske rejse har Saeed Fadavi ofte kvindeligt selskab.
Modsat Iran er kvinderne i Danmark ikke dækket til fysisk, men det betyder ikke, at de er fuldstændig frie. Der er alligevel begrænsninger.
”På en eller anden måde dækker de sig alligevel til, for der er en melankoli, der er noget inde bag ved. Det er jeg er meget optaget af,” forklarer Saeed Fadavi
Han fortsætter: ”Det er det, jeg taler med kvinderne om. Mine billeder er en samtale. Jeg maler en samtale.”
Saeed Fadavi har tænkt sig at fortsætte sin søgen: ”Jeg kan heldigvis ikke sige, at min Mona Lisa er færdig, for jeg bliver ved med at udvikle mig”.
Saeed Fadavi gerne være med til at sprede en god stemning: ”Jeg vil gerne gøre mennesker glade, og jeg vil gerne give gode oplevelser - det er derfor, at jeg maler.”
Ved at gå helt galt
Saeed Fadavis billeder efterlader klare indtryk af en livsglad kunstner. Men den store appetit på livet har bestemt været udfordret flere gange. Der var krigen i Iran, og så var der pludselig den alvorlige tumor i hjernen i 2007.
”Var det virkelig det? Det kan ikke være rigtigt”, husker Saeed tilbage.
Han kunne ikke engang holde på en pensel. Efter en lang og sej kamp lykkedes det ham at komme tilbage til livet. Og kunsten.
Der er ikke noget at sige til, at Saeed Fadavi holder af engle. Han tror på det gode, og grundlæggende er ingen onde. Ondskab er en sygdom, det er ikke noget, man er født med.
”Alle børn er engle,” siger Saeed Fadavi.
Nyord og New York
”Det var en drøm, der gik i opfyldelse, jeg har ventet på i så mange år,” siger Saeed Fadavi.
Saeed Fadavi har etableret sig godt og grundigt i Aarhus med eget galleri og egen billedskole med venteliste. Inden for Danmarks grænser er Aarhus Festuge, Roskilde Festivalen og Herning, der fylder et hundrede år, blot nogle af de steder, hvor Saeed Fadavi har udstillet og arbejdet med sin kunst. Her får han så rigelig opfyldt sine behov for store installationer og masser af liv omkring sig. Og så er der jo udstillingen på Nyord, ikke at forglemme.
Så det går fint med at leve og ånde for kunsten. Men der har hele tiden manglet noget.
Sidst i marts måned 2013 kom så opringningen fra New York - den opringning, der får drømmen til at gå i opfyldelse.
De bad ham om at være med på en udstilling om skandinavisk kunst.
”Det handler om at gøre sig lækker som kunstner, så man bliver lagt mærke til. Jeg blev så lykkelig, da de ringede,” fortæller han med øjne, der stråler. ”Som fremmed her at blive valgt som skandinavisk kunster, det er så fantastisk.”
For Saeed Fadavi er det flere skulderklap samme tid: Han bliver anerkendt for sin kunst, der betragtes som skandinavisk. Og så får han bekræftet, at kunsten er hans identitet. Uden at blive vurderet på fortiden.
Selvom udlandet kalder, så kan man i første omgang droppe New York og nøjes med at tage til Runas Galleri på Nyord for ved selvsyn at konstatere, at der er mere mellem himmel og jord. Og få sine helt egne oplevelser ved at kigge på Saeed Fadavis glade billeder.
Kvindernes mand
Aarhuskunstneren Saeed Fadavi fortæller om sin kunst og sine billeder. Når han maler om drømme og håb, så skal kvinderne på banen. Om glæden ved livet, om troen på det gode.
Af Alex Friis Hansen
Med glimt i øjet afmonterer Saeed Fadavi spørgsmålet, før det overhovedet er stillet:
”Vi kan se bryster, og hvad så? Vi lever i 2013, så det behøver man slet ikke at snakke om. Mine malerier handler jo ikke om fashion eller tøj.”
Altså spørgsmålet om alle de nøgne eller i hvert fald de meget let påklædte kvinder, han hele tiden kredser om. For en kort stund. Når det kommer til stykket, kan Saeed Fadavi slet ikke lade være med at tale om kvinderne. Det kommer af sig selv og behøver ingen opfordringer.
De skønne kvinder
”Når en kvinde står model, spiller hun med. De er meget mere kreative og sanselige. De er også meget nemmere at arbejde med. De står model, fordi de respekterer dit arbejde, og de er meget interesseret i kreativitet,” siger Saeed Fadavi.
I klar modsætning til mange mænd: ”Mændene vil gerne have et portræt af dem selv, der viser, at de er seje og sådan.”
Hos kvinderne finder Saeed Fadavi følsomheden, skønheden og sensualiteten. Melankolien og forskelligheden. Han søger efter det, der gemmer sig inde bagved det fysiske udtryk.
”Jeg vil gerne portrættere hende ved at male hendes person, jeg tager ikke et foto,” understreger Saeed Fadavi.
Han drager sammenligner med de helt tildækkede kvinder, han husker så tydeligt fra sin iranske barndom.
”I vesten er kvinder ikke undertrykte, de har masser af frihed. Men alligevel gemmer de på en lille smule angst, for de har også en melankolsk side,” siger Saeed Fadavi.
Den fuldstændige frihed og det perfekte liv er en illusion, men vi stræber og vi håber. Og vi drømmer. Derfor lever vi, og derfor maler Saeed Fadavi kvinder.
Han er slet ikke i tvivl: ”Jeg beundrer kvinder, de har altid hjulpet mig. Dem skylder jeg alle mine successer.”
Tango og samtale
”Jeg har ingen idé, når vi begynder.”
Saeed Fadavi hentyder til den proces, det er at male billeder med kvindelige modeller. Det handler om fascination fra begge sider.
”Jeg maler min oplevelse af den kvinde, jeg er sammen med. Hendes forskellige udtryk. Jeg maler en samtale, det er som at danse tango,” fortæller Saeed Fadavi.
Og så må man se, hvad der kommer ud af det. Somme tider ét billede – somme tider fem eller ti. Det kan man aldrig vide på forhånd. For ham er det indlysende, at processen kræver gensidig respekt. Ellers lykkes det ikke.
”Der skal være to hundrede procent respekt, for ellers mister man alt,” siger Saeed Fadavi.
Det glade budskab
Saeed Fadavis brug af farvepaletten vidner om, at han ønsker at give glade oplevelser. For når folk køber hans billeder, må de meget gerne blive overvældet af de glade farver.
”Når de vågner om morgenen, og solen skinner ind på malerierne,” forestiller Saeed Fadavi sig det.
Han har svært ved at tale om sine billeders betydning, for de hænger jo lige der. Billeder skal være åbne for alle sind, for alle oplevelser. Hvis han sætter ord på, bliver der begrænsninger.
Det ligger ham også meget fjernt at male dystre billeder, selvom han er blevet spurgt om det. Hvorfor skulle han male om krig, alt det er han jo flygtet fra? Tvært imod tror han på det gode i mennesker. For ondskab er en sygdom.
”Mennesker er ikke født til at være onde. Alle er født som engle,” er Saeed Fadavi overbevist om.
I 2007 blev han alvorligt syg, da han fik konstateret en tumor i hjernen. Efter hård genoptræning fik han sin førlighed tilbage, og det har gjort hans glæde ved livet endnu større.
Klap på skulderen
Saeed Fadavi peger på, at det allervigtigste er at blive anerkendt for sin kunst. Så bliver han anerkendt som den person, han er. For kunsten er hans identitet.
I august måned 2013 skal Saeed Fadavi til New York for at deltage i en udstilling om skandinavisk kunst.
Han er begejstret: ”Jeg har altid haft den drøm. Ventet og håbet. Skandinavisk kunst i New York. Jeg troede aldrig, at den dag ville komme. Som fremmed her at blive valgt som skandinavisk kunster, det er så fantastisk.”
Saeed Fadavi er slet ikke færdig med sin kunstneriske rejse. Han drømmer stadig, og der er meget, han skal nå.
Saeed Fadavi rammer det hele ind: ”Jeg har endnu ikke malet min Mona Lisa.”.
Kvinderne er med hele vejen.
Kæresten Tua og Saeed Fadavi med en lille fairtrade blikscooter. "Jeg maler den ind i et af mine billeder", lovede kunstneren. Når det sker viser nyord.com selfølgelig billedet.
28. juni til 1. august - Fadavi
"... i sommervarmen"
Fadavi er født 1960
Uddannet fra Kolding designskole 1985-1990 samt Århus arkitektskole 1992.
Åbnede Atelier Fadavi i 1994.
Arbejder både som leder og rådgiver for større kunstprojekter og med egne personlige værker.
Fadavi underviser på skolen for kunst og design, Århus.
Fadavi fascineres af mennesker, krop og bevægelse,- det feminine.
Farvekontrasten mellem det røde og det blå er grundpaletten i Fadavis billedverden.
Hjemmesider: