Nyord.com Runas Butik

Ralph Eschrig - Den sejlende tenor og maler

Akvarel og oliemaleri
Lørdag den 22. juli til torsdag den 10. august
Fernisering lørdag den 29. juli fra 14 til 16. Der bydes på Runas hjemmebagte kransekage, mousserende vin, Olsens Fernis, chokolader med solbær fra Nyord lavet af Lene Evers og Lars & Søren spiller violin og klaver.
Alle er hjertelig velkomne!

Dagen efter, søndag den  30. juli kl. 20, er der koncert med Ralph Eschrig, Dmitri Klimov og Ib Myrner i Nyord Kirke

Kære alle

(Uddrag af nyhedsbrev fra Galleri Nyord juli 2017)

I går var det solskinsvejr, 20 grader med en let vind fra sydvest, vinden kommer også fra sydvest i dag, men det regner, og det skulle det blive ved med til sidst på eftermiddagen. Så er fronten ved at være passeret og solen vender tilbage. Forleden skrev Ekstrabladets netavis ellers med jublende kæmpetyper, at nu bliver det grill-vejr. Se hvor i landet det bliver grill-vejr lokkede de, meningen var at man skulle klikke videre til en ny side med et vejrkort, en side hvor der sjovt nok også var reklamer for grillpølser. Grill-vejr er i øvrigt når det er stille og omkring 20 grader ved grilltid.
Når man bor ude på landet- og som vi på en ø- så betyder vind og vejr meget, det er noget vi følger med i og taler om. Måske er det sådan, at vejret jævnt hen følger den samme rytme. Påskeøsten om foråret, -byger der går og kommer henover sommeren, - vestenvind om efteråret, - og uldent sjaskvejr om vinteren. Som regel da, - men ind imellem overasker vejret, - med voldsomhed, med anderledeshed. For 25 år siden vandt det danske fodboldlandshold EM, den sommer regnede det faktisk ikke fra maj til september i al fald ikke på Nyord. – 4-5 måneder med grill-vejr!

En anden vejrbegivenhed sidder dog endnu tydeligere i min bevidsthed. Nytårssnestormen i 1978/79. Vi var nogle gutter, der var taget ned i et sommerhus i Kalvehave for at gå på strandjagt lige efter jul. Vejrudsigten havde lovet storm fra nordøst, eller nor-dost som det hedder her. Nor-dost, sne og højvande sagde meteorlogerne, og jeg skal love for at de fik ret. Vandet steg, snebygerne suste forbi, sammen med ænder og gæs der blev blæst ind fra Østersøen videre afsted med stormen i ryggen. Vi lå i nogle små skydepramme, men lokkeænderne blev overisede og en stadig bredere bræmme af drivis gjorde det umuligt at vade ud efter se ænder vi skød, så vi måtte hurtigt opgive jagten. Vinden tog til, vandet steg endnu mere og det sneede og sneede,- i dagevis. Vi havde det egentlig fint i sommerhuset, der var brænde, men maden var ved at slippe op og den lokale købmand var rippet. Vi fulgte med i vejrudviklingen i regionalradioen dag for dag, og blev efterhånden klar over at vi var fanget i et lille træhus i Kalvehave. Nytårsaftensdag kom vi med en ”særbus” til Vordingborg, hvor vi ikke kunne komme videre fra, men trods alt havde vi bedre forsyningsmuligheder. Sydsjælland og Lolland Falster var ganske enkelt lukket af sne, og blev først gravet fri efter 2-3 uger og så kom der i øvrigt endnu en næsten lige så voldsom snestorm henne i februar. Den vejroplevelse står i klar erindring.
Man siger at mange kan huske hvad de lavede og hvor de var, da det blev offentliggjort at Kennedy var blevet myrdet. Og uden nogen sammenligning i øvrigt er det måske sådan, at mange husker hvad de lavede og hvor de var under nytårsnestormen i 78/79? - altså dem der har alderen og som var i området hvor snestormen ruskede hen over.

Ralph Eschrig husker snestormen. Han var 20 år og indkaldt som soldat i den østtyske hær og udstationeret på Rügen, som jo ligger ca. 60 km fra Møns Klint. Her fik de også stormen at mærke, alt var lukket af sne, vistnok til myndighedernes store overraskelse. De østtyske meteorologer, havde ganske vist varslet stormen og dens voldsomhed, men blev ignoreret med kaos til følge.  Da Ralph Eschrig og jeg talte om snestormen nu mange år senere, slog det mig at sådan et par unge mænd, med så vidt forskellige baggrunde, i to meget forskellige lande – alligevel havde en fælles milepæl – vejret, - snestormen i 78/79.

Ralph Eschrig er født i Dresden og er uddannet operasanger. Han fortæller at den musikalske uddannelse begyndte med violinspil, men hans hænder var store og så blev det sang i stedet. Efter endt uddannelse og overstået værnepligt arbejdede han som solotenor ved flere operahuse i det daværende Østtyskland. Både han og hans kone Kristina Clemenz er i dag ansat som sangere i koret i Deutsche Oper Berlin.

Ralph Eschrig stod i DDR-tiden mange gange i fyrtårnet på Rügen og kiggede mod Møns Klint i nordvest, og drømte om at sejle derover, hvilket naturligvis var umuligt. Han havde ganske vist en lille jollekreutzer, men måtte kun sejle indenskærs; - sejllads på Østersøen var forbeholdt partifolk.
Dette ændrede sig som bekendt, og den store drøm om at krydse Kadetrenden og sejle til Danmark blev mulig, da han og hans kone Kristina købte den østtysk byggede lystbåd ”Alk”.

En sommerdag i 2013 kom Kristina og Ralph ind i vores galleri og kiggede billeder. Vi kom til at tale om akvarelmaleri, jeg fortalte lidt om mine billeder og om hvor der er gode motiver. Ralph fortalte at han også malede akvareller, når de var på ferie; - at de var sejlende rundt til forskellige steder og at han da havde tænkt sig at male på Nyord næste morgen. Vi aftalte at de ville kigge forbi næste dag og vise den nymalede akvarel. Som aftalt mødtes vi dagen efter, kiggede på hans akvarel med det gule lys over marken, vandet, engen og Ægholm og Sækkesandet i det fjerne, vi drak en kop kaffe, sludrede en times tid og udvekslede kontaktoplysninger.

Mødet har siden udviklet sig til et godt venskab og nu her 4 år efter har Ralph Eschrig sin debutudstilling i Galleri Nyord.

Was doch aus Aquarell-malen kommen kann!

Vi glæder os

Michael Stolt

NB: Ralph Eschrigs udstilling kan se allerede fra lørdag den 22. juli, men vi har lagt ferniseringen en uge senere for at være sikre på at Kristina og Ralph er nået frem. De kommer jo sejlende og af hensyn til evt. dårligt sejlvejr at det vigtigt at have lidt tid at løbe på.

Link til Ralph Eschrigs hjemmeside - klik hér ...

Nyord.com

v/ Runa Stolt Hellesøe og Michael Stolt / Hans Henriks Stræde 6, Nyord / DK-4780 Stege